1. Dział reklamacji
W przypadku wykrycia wad dostarczanych wyrobów, WIKA składa reklamację całości lub wybranej części dostawy i zwraca dostarczone części na adres dostawcy. Ze względu na konieczność dotrzymania terminów, WIKA może podjąć decyzję o przeróbce lub selekcji wyrobów w zakładzie WIKA, wówczas dostawca jest zobowiązany uprzednio uzgodnić niezbędne działania oraz ponieść koszty przeróbki lub selekcji wadliwych wyrobów. Każda reklamacja jest zgłaszana w formie raportu z badań i ma wpływ na ocenę dostawcy.
2. Komentarz / raport 8D
Wniosek WIKA o przedstawienie pisemnego komentarza dostawcy do zgłoszonej reklamacji zostanie udokumentowany w raporcie z badań wraz z podaniem terminu jego przedłożenia. Komentarz należy przesłać w uzgodnionym terminie w formie raportu 8D na adres e-mail: 8D-report@wika.de. Jeżeli dostawca nie jest w stanie przygotować komentarza do reklamacji w wyznaczonym terminie, dostawca jest zobowiązany poinformować o tym WIKA oraz określić nowy termin przedstawienia komentarza. Jeżeli WIKA nie uzyska komentarza dostawcy w wyznaczonym terminie, prześle stosowne upomnienie.
3. Zmiany techniczne
Zmiany techniczne wyrobu lub procesu produkcji w zakładzie dostawcy można planować i wprowadzać wyłącznie za uprzednią wiedzą i zgodą WIKA. WIKA zastrzega sobie prawo do ponownej wyrywkowej kontroli wyrobu lub ponownej oceny uprzednio zatwierdzonego procesu każdorazowo po wprowadzeniu zmian technicznych.
Wprowadzenie zmiany na wniosek dostawcy
Dostawca może złożyć wniosek o wprowadzenie modyfikacji uprzednio zatwierdzonego elementu do specjalisty ds. zaopatrzenia WIKA, odpowiedzialnego za dany element. WIKA we własnym zakresie zatwierdza lub odrzuca proponowaną zmianę. Zmianę można wprowadzić wyłącznie za uprzednią zgodą WIKA. Dostawca jest też zobowiązany przedstawić plan gwarantujący ciągłość dostaw do momentu zatwierdzenia proponowanej zmiany, w porozumieniu z inżynierem ds. jakości dostawców (Supplier Quality Engineer - SQE) WIKA.
Następujące zmiany wymagają ponownej kontroli pierwszej sztuki (FAI):
- zmiana projektu wyrobu
- zmiana materiału lub substancji
- zmiana procesu wytwarzania wyrobu
- zastosowanie nowych lub zmodyfikowanych maszyn, narzędzi lub wyposażenia
- zatrudnienie nowych poddostawców
- przeniesienie produkcji.
W przypadku konieczności nowej / ponownej kontroli wyrywkowej w związku z wprowadzeniem zmian technicznych, WIKA zamówi próbki i przekaże dostawcy dokumentację kontroli pierwszej sztuki (raport EMPB). Zakres kontroli pierwszej sztuki (FAI) należy uzgodnić z inżynierem ds. jakości dostawców WIKA.
Wprowadzenie zmiany na wniosek WIKA
Po wprowadzeniu zmiany WIKA przekaże dostawcom dokumentację techniczną (rysunki i/lub specyfikacje) z nowym indeksem zmian. WIKA może też zażądać przedstawienia oferty (cenowo-terminowej) oraz oceny wykonalności proponowanej zmiany. Rysunki podlegają modyfikacji wyłącznie po przyjęciu oferty i potwierdzeniu wykonalności.
Zakres kontroli pierwszej sztuki określa zespół ds. zaopatrzenia WIKA.
4. Wniosek o zatwierdzenie rozbieżności
Jeżeli dostawca uzna, że wyrób odbiega od dokumentacji technicznej, może poinformować o tym WIKA za pośrednictwem wniosku o zatwierdzenie rozbieżności. Dostawca jest zobowiązany przekazać inżynierowi ds. jakości dostawców WIKA oficjalny wniosek, zawierający numer WIKA i numer zamówienia. Uwaga: Dostawca musi prawidłowo wypełnić formularz! Należy zwrócić szczególną uwagę na przyczynę rozbieżności i środki zaradcze.
WIKA sprawdza funkcjonalność wyrobu oraz informuje dostawcę o podjętej decyzji, przesyłając wypełniony wniosek o zatwierdzenie rozbieżności. Dostawa zatwierdzonych wyrobów rozbieżnych nie wpływa ujemnie na ocenę dostawcy.
5. Audyt procesu
WIKA zastrzega sobie prawo do przeprowadzania kontroli procesu wytwarzania oraz wszystkich innych procesów istotnych dla realizacji dostaw na rzecz WIKA w dowolnym terminie uprzednio uzgodnionym z dostawcą. Przyczyny kontroli: kwalifikacja nowego dostawcy, zawarcie umowy dot. zapewnienia jakości (QAA), istotne pogorszenie jakości usług dostawcy, zatwierdzenie nowych/zmienionych procesów i narzędzi. WIKA przeprowadza audyty procesu na podstawie VDA6.3. Termin audytu ustala się w porozumieniu z dostawcą. Dostawca jest informowany o wyniku audytu najczęściej w dniu zakończenia audytu, najpóźniej w terminie jednego tygodnia roboczego. Jeśli wykazano konieczność wprowadzenia określonych ulepszeń, dostawca w ustalonym terminie opracowuje plan działań naprawczych i przedstawia do zatwierdzenia przez głównego audytora WIKA. Wykryte rozbieżności mogą wymagać kolejnego audytu w terminie uzgodnionym z dostawcą.